Bostad och Fastighet
Garantifrågor
- Vitvaror
- Blandare/VS-armaturer
- Målningsarbeten
- Tapetseringar
- Slitage
Notera ditt egna ansvar för skötsel och underhåll av bostadsrätten, vilket i huvudsak finns beskrivet i föreningens stadgar i § 32 (se utdrag nedan).
Hur länge gäller garantin?
Garantitiden för byggnadsarbeten är fem år. För vitvaror, blandare/vs-armaturer och ytskikt som målning och tapet är garantitiden två år. I vårt fall löpte tiden ut den 28 februari 2017. I samband med denna tidpunkt gjorde en garantibesiktning som innebär att samtliga lägenheter återigen kontrolleras av besiktningsman. Åtgärder efter besiktningen åtgärdas under vår, sommar och höst samma år. Entreprenaden anses avslutad efter godkänd slutbesiktning.
Jour
Vid akuta fel efter kontorstid, dvs efter 17.00 på vardagar samt helger, kontakta jouren på telefon 08-81 81 64.
Detta bör undvikas och ska endast ske:
# Vid fel eller haveri där det finns risk för följdskador (exempelvis vid vattenläckage).
# Vid andra brådskande fall, exempelvis om värmeanläggningen inte fungerar vintertid.
OBS!
Jour utryckning för icke akuta fel, debiteras den som anmält felet. Om du själv orsakat felet (t.ex. stopp i avloppet) blir du betalningsskyldig.
Vid brand, behov av polis eller akuta olycksfall: Ring 112!
Hushållssopor
Hantering av hushållssopor sköts av Stockholm Vatten. Vid fel på sopnedkast, ex om de inte går att öppna eller är felvända, kontakta 08-522 120 00.
Källsortering
Hantering av källsorteringen sköts av Sita. Om behållare är fulla eller trasiga felanmäl till 08-519 331 20 eller .
Städning
Hanteras av Städpoolen Scandinavia AB. Om städningen upplevs som undermålig, exempelvis grus i dörröppningen till hissen eller dammråttor så ska felanmälan göras på telefonnummer 08-556 701 50.
Garagedörren
Uppstår problem med garagedörren, exempelvis om den fastnat i öppet läge eller inte går att få upp ska detta felanmälas till styrelsen.
Vitvaror
Garantididen har löpt ut på våra vitvaror. Vid eventuella fel bekostas service och reparation av medlem själv. Electrolux Servie kan bokas på 0771-767676 eller .
Uppge alltid vad felet är samt namn, adress, telefon, E-nr och FD-nummer (var du hittar dessa nummer för respektive produkt anges i bruksanvisningen).
Internet, TV och telefoni
Se huvudsidan för Internet, TV och telefoni för mer information.
Snöröjning
Snöröjningen i föreningen ska göras av såväl Aimo Park, Stockholm Stad som av oss boende. Nedan redovisas vem som ansvar för vad och vart det ska felanmälas om det är problem med halka eller dålig snöröjning
- Aimo Park hanterar felanmälan för själva gatan, vändplan och trottoar framför husen. Felanmälan görs på 0771-96 90 00 eller till .
- Stockholm Stad ansvarar för trottoaren nerför backen samt parkvägen/trappa ner från huset till allmänningen. Felanmälan för denna görs på Stockholms Stad sajt eller till .
- Du ansvar själv för att snöröja din egen parkeringsplats.
Aimo Park ansvar markerat i GRÖNT, Stockholm Stads ansvar i RÖTT och de boendes ansvar markerat i GULT
Gångväg
Gäller anmälan gångväg, parkbelysning eller liknande är det Stockholms Stad som ska vara mottagare. Kartan ovan ger en bra bild vems ansvar det är beroende på vart skadan påträffas.
Hiss
Ny leverantör för service av hissar är S:t Eriks hiss AB från 2023-03-01
Boende och lokalhyresgäst felanmäler hissen direkt till leverantören på telefon 08-522 258 00.
Ohyra/skadedjur
Kontakta alltid styrelsen om du misstänker att du har ohyra i din lägenhet. Sanering är kostnadsfri och bekostas via föreningens försäkring men du som medlem ansvarar för att anmälan angående ohyra görs så snart som möjligt.