Vad ingår?

BRF Kvarnhjulet har ett gruppavtal med kollektiva tjänster för internet, TV och telefoni från Telia. I gruppavtalet ingår följande:

  • Internetanslutning med en hastighet på 1000/1000 mbit/s.
  • Router från Sagemcom F@st 5370 
  • En Tv-box Arris VIP 4302.
  • TV-paket Lagom. 24 kanaler ingår ochh tillgång till Telias fimbutik.
  • Bredbandstelefoni. Kontakta Telia kundtjänst https://www.telia.se/privat/kontakt/fasttelefoni.
  • Surfgaranti. Går ditt bredband ned pga trasig wifi-router, kabel eller liknande får du låna ett mobilt bredband eller så laddar Telia familjens mobilabonnemang så att du kan vara uppkopplade tills problemet är löst

Observera att både router och TV-box tillhör föreningen, du som boende äger inte router eller TV-box. Du får alltså inte ta den med dig om du flyttar. När du flyttar ut kontakta Telia kundtjänst på 020-20 20 70.

IT-skåp

I de flesta bostäderna finns IT-skåpet placerad i klädkammaren eller i hallen bredvid el-centralen. I IT-skåpet finns en panel med numrerade uttag, en så kallad patchpanel. I din patchpanel bestämmer du själv vilken funktion nätverksuttagen i respektive rum ska ha. Om du har mer än en TV-apparat och vill koppla in flera TV-apparater, hör av dig till Telia support så hjälper de dig med detta.


Första gången du ansluter

Se till att du har aktiverat dina kollektiva tjänster. Aktivering sker på Telias hemsida Länken är följande https://www.telia.se/privat/bredband/kollektiva-tjanster?intcmp=fiber_lght_installation

Följ instruktionerna


Vanliga frågor

TV-sändningarna fungerar inte
Om du har fler TV-boxar och vill använda fler portar för TV-sändningar, hör av er till Telia så kan deras support hjälpa er med det. Se sektionen Felsökning och Support för mer information.

Min anslutning är långsammare än 1000 mbit, varför?
Genom att göra ett test på www.bredbandskollen.se kan du se ungefär hur snabb anslutning du har. Ofta kommer detta att visa under 1000 mbit. Om du kopplar upp dig på WiFi så kommer anslutningen alltid att vara långsammare än vad som står i avtalet. Detta kan bero på en mängd olika anledningar, så som

  • Avståndet mellan router och enheten du ansluter med
  • Materialet i väggarna mellan router och enheten du ansluter med
  • Din telefon/dator/padda klarar inte av högre hastigheter
  • En mikrovågsugn är igång någonstans i närheten
  • WiFi-signalen från routrar hos andra boende
  • Annan orsak

Om du står i köket och kommer upp i ca 250 mbit på ett avtal med 1000 mbit, hade detta motsvarat ca 25 mbit på ett avtal som bara har 100 mbit. För att verkligen testa din anslutning behöver du ansluta en dator som klarar av 1000 mbit eller mer med en nätverkskabel, stänga av WiFi, och sedan köra ett hastighetstest. Om detta hamnar över 900 mbit anses det vara fullgott. Om du ansluter din dator med nätverkskabel och ändå får ett lågt resultat, hör av dig till både styrelsen och Telia för felsökning.

Vad är skillnaden på 5 GHz och 2.4 GHz?
Räckvidd och hastighet. 5 GHz har kortare räckvidd men kommer ofta upp i snabbare hastigheter. 2.4 GHz har längre räckvidd men kommer inte alltid upp i samma hastigheter. Ju längre bort från routern du är, desto mer rekommenderas det att du använder 2.4 GHz, och tvärtom.

Hur byter jag namn eller lösenord på mitt WiFi
Alla inställningar för ditt nätverk gör du via administrationssidan på din router.

Hur kommer jag åt administrationssidan för min router?
När du är inloggad på nätverket, öppna en webbläsare och gå till 192.168.1.1. Om en inloggningsruta visas, ange Administrator som användarnamn (Viktigt med stort A) och skriv in lösenordet som står på undersidan av din wifi-router (Access key). Tänk på att skriva med versaler. Klicka OK för att logga in.
Länk till instruktion  https://www.telia.se/privat/support/info/dop-om-tradlost-natverk-smart-wifi-router

Hur får jag åtkomst till surfgarantin?
Då kontaktar du Telias bredbandssupport på 90 200 eller via chat på telia.se/kontakt. Telia skickar dig ett mobilt bredband eller laddar familjens mobilabonnemang med surf.

 


Felsökning och Support

Problem med internet, TV eller telefoni?

Använd Telias tjänst för driftinformation och felsökning.

Länken är följande https://www.telia.se/support/driftinformation-och-felsokning

Om du inte vill använda tjänsten kan man alltid ringa Kundtjänst/support på 90200.

 


Kontaktuppgifter

Telia
Kundtjänst/Support  

Telefon: 90200   Vardagar: 08:00-19:00 Lördagar: 10:00-18:00 Söndagar: stängt

Länk: https://www.telia.se/kontak